Les 6 van ‘De Mijnwerkers’
Locatie: De Poort, Groesbeek
Datum: 14 februari 2021
Tijd: 10.30-12.15 uur

  1. Kring maken, zingen: Dag [naam], wat fijn dat jij er bent!
  2. Kaarsjes aan, stil worden
  3. Gebeden zeggen en zingen
  4. Houding
Afbeelding met tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving

5. Verhaal
Toen ‘Abdu’l-Bahá in New York was, vroeg iemand aan ‘Abdu’l-Bahá’ of Hij hem kon leren bidden.
“Als je morgen bij zonsopgang naar Mij toekomt, zal Ik je leren bidden,” zei ‘Abdu’l-Bahá’.
Meneer M.  stond om vier uur op want hij moest een heel eind door de stad lopen. Om zes uur kwam hij aan bij het huis waar ‘Abdu’l-Bahá’ logeerde.  Toen hij binnenkwam was ‘Abdu’l-Bahá’ al aan het bidden, knielend naast zijn bed.
Meneer M. volgde zijn voorbeeld en zorgde ervoor dat hij recht tegenover ‘Abdu’l-Bahá’ zat.
Toen hij zag dat ‘Abdu’l-Bahá helemaal in gedachten verzonken was, begon Meneer M. in stilte te bidden voor zijn vrienden, zijn familie en zichzelf.
Toen hij klaar was, keek hij op en zag dat ‘Abdu’l-Bahá nog steeds diep in gebed verzonken was. Dus besloot hij verder te gaan met bidden. Hij herhaalde alle gebeden die hij kende, opnieuw en opnieuw. Nog steeds bewoog ‘Abdu’l-Bahá niet.
Nu merkte meneer M. dat één van zijn knieën pijn begon te doen en dat zijn rug wat ongemakkelijk begon te voelen.
Hij begon opnieuw, maar toen hoorde hij buiten de vogels zingen. Een uur ging voorbij, en uiteindelijk twee. Meneer M. was nu helemaal verdoofd, hij voelde zijn knieën en zijn rug niet meer, zo lang had hij stil gezeten.
Hij keek rond in de kamer en hij zag een grote scheur in de muur. Toen keek hij weer naar de stille figuur aan de overkant van het bed. Hij zag de uitdrukking op het gezicht van de Meester. Opeens kreeg hij een sterk verlangen om te bidden.
Toen hij zijn ogen weer sloot, zette hij de wereld stevig opzij, en verbazingwekkend genoeg bruiste zijn hart van gebed.  Hij begon te bidden op een manier waarop hij nog nooit eerder had gebeden. ‘Abdu’l-Bahá had hem leren bidden!
De Meester stond op en kwam naar hem toe. Zijn ogen rustten glimlachend op meneer M. “Als je bidt”, zei Hij, “moet je niet denken aan je pijnlijke lichaam, niet aan de vogels buiten het raam, en niet aan de scheuren in de muur!”
Hij werd toen heel ernstig en voegde eraan toe: “Als je wilt bidden, moet je eerst weten dat je in de aanwezigheid  van de Almachtige bent!”

6. Drama oefening 1
– de kinderen kiezen een plek in de riuimte en staan in hun eigen denkbeeldige vierkant, net als in de vorige les.
– loop over de randen van je vierkant
– steek je armen in de lucht, maak je zo lang mogelijk, rek je uit
– ontspan, laat je armen en je hoofd hangen (doe dit een paar keer, lang maken en     ontspannen)
– loop door de ruimte buiten je vierkant, en doe de volgende opdrachten:
– bevries, draai een rondje en bevries, spring en bevries, spring en draai en bevries
Drama oefening 2
– sta in je vierkant
– neem een eerbiedige houding aan
– je staat voor de troon van een machtige koning en je buigt eerbiedig en respectvol
Drama oefening 3
– ga in een eerbiedige houding zitten (er ligt nu een gebedenboek op een kussentje)
– dit is gebedenboek dat je met respect moet behandelen, laat zien hoe je dat doet.
– je bent klaar met bidden, leg het boek weer neer op het kussentje, en doe je ogen dicht
– voel hoe je zit, houd je ug rect, luister naar de geluiden in de zaal, buiten de zaal……(tijdje volhouden)
– luister weer naar de geluiden in de zaal, doe je ogen open. Hoe voel je je?

7. Geleide meditatie van Jolanda Hoogkamer.
Meer van die ontspanningsmeditaties vind je hier.

8. Tekenen
Draadpoppetje in verschillende gebedshoudingen.
Daarna: zelf houdingen verzinnen.

9. Afsluiten in de kring