Les 13 van ‘De Mijnwerkers’
Locatie: De Poort, Groesbeek
Datum: 18 juli 2021
Tijd: 10:30-12:15 uur

  1. Kring maken Zingen: Dag [naam], wat fijn dat jij er bent!
  2. Kaarsjes aan, stil worden
  3. Gebeden zeggen en zingen
  4. Herhaling uit les 12:
                “O Zoon van het Bestaan! Mijn liefde is Mijn burcht, wie daar binnentreedt is veilig    en beschut, wie zich afkeert zal zeker verdwalen en teloorgaan.”
  5. Verhaal

    Ḥájí Muḥammad, een man uit Perzië, was naar Akká gegaan om altijd in de buurt van Bahá’u’lláh te zijn. Hij was altijd eerlijk bij zijn werk als zakenman en hij stond bekend om zijn betrouwbaarheid. Op een dag zat hij in zijn kantoor in Akká toen ‘Abdu’l-Bahá binnenkwam met een dringende boodschap van Bahá’u’lláh.

    Ḥájí Muḥammad moest direct vertrekken naar de stad Jeddah in Arabië. Hij vroeg aan ‘Abdu’l-Bahá of hij vóór zijn vertrek nog bij Bahá’u’lláh mocht komen. Maar ‘Abdu’l-Bahá legde hem uit dat hier geen tijd meer voor was want het schip kon ieder moment vertrekken. Ḥájí Muḥammad sloot meteen zijn kantoor en ging naar de haven om aan boord van het schip te gaan. Zijn verlangen om te gehoorzamen was zo voorbeeldig dat hij geen andere gedachte had dan het gebod van Bahá’u’lláh te gehoorzamen.

    Direct nadat Ḥájí Muḥammad aan boord was gegaan vertrok het schip. Pas op dat moment bedacht hij dat hij in zijn grote haast was vergeten om ‘Abdu’l-Bahá te vragen wat het doel van zijn reis naar Arabië was. En nu was het te laat! Toch maakte hij zich nog geen zorgen. Hij wist zeker dat God hem zou leiden zodra hij in Jeddah was.

    De zee was ongewoon stormachtig en de reis was vol gevaar. Iedereen was bang dat het schip zou gaan zinken – iedereen, behalve Ḥájí Muḥammad. Hij wist dat hij beschermd zou worden en dat het schip veilig in Jeddah zou arriveren, want Bahá’u’lláh had hem een missie toevertrouwd die hij in die stad moest volbrengen. En het schip kwam inderdaad veilig op zijn bestemming aan.

    Nadat hij van boord was gegaan, hoorde Ḥájí Muḥammad in de menigte twee mensen in het Perzisch spreken. Omdat hij zelf ook Perzisch was, sprak hij de mensen aan en ontdekte dat zij ook bahá’ís waren, en dat zij onderweg waren naar ‘Akká om Bahá’u’lláh te bezoeken.
    Ze hadden tien jaar lang onschuldig gevangen gezeten vanwege hun geloof en ze waren net vrijgelaten. Dit was hun eerste reis naar het Heilige Land en ze hadden hulp nodig. Op dat moment werd het Ḥájí Muḥammad duidelijk dat het doel van zijn missie was om deze twee zielen te helpen hun weg naar ‘Akká te vinden en de aanwezigheid van Bahá’u’lláh te bereiken. En dat heeft hij met veel zorg en aandacht gedaan!
  6. Ga in je vierkant staan
                rekoefeningen
                strek je armen zijwaarts, maak steeds grotere rondjes
                laat ze vallen als je ze heel zwaar aanvoelen en schudt los
                kom uit je vierkant, zoek een plek in de zaal
                maak zonder te praten een cirkel, driehoek, vierkant, lijn, halve maan
  7. Uitbeelden
    – De kinderen zijn passagiers op het schip waarmee Ḥájí Muḥammad naar Jeddah voer. Wanneer ze allemaal aan boord zijn, vertrekt het schip onder een felle zon op helder en rustig water. In het begin is de zee kalm, maar al snel beginnen de golven tegen de kanten van het schip te slaan. Het schip begint op de golvende zee te schommelen. De passagiers kijken naar de horizon. Ze zien donkere wolken snel naderen en horen in de verte de donder. De passagiers worden bang. Terwijl de golven groter en groter worden en de donkere wolken steeds dichterbij komen, gaat iedereen steeds dichter bij elkaar staan. Dikke druppels regen beginnen uit de lucht te vallen. Ineens horen ze een harde donderslag boven hun hoofden en komen de golven over de randen van het schip. De regen valt neer terwijl het schip heen en weer wordt geslingerd. De passagiers zijn bang dat het schip zal zinken. Net wanneer ze denken dat alles verloren is, lijkt de storm over te gaan. De regen, de wind en de golven gaan langzaam liggen. In de verte zien de passagiers de kust van hun bestemming. De zon komt langzaam te voorschijn van achter de wolken en de zee is weer rustig geworden.

    – Nu zitten de kinderen als Ḥájí Muḥammad op het schip. Hoe verschillen ze nu van de andere passagiers op het schip? Ze laten zien dat Ḥájí Muḥammad zich gedurende de hele reis zeker en beschermd voelde.
  8. Citaat
    “Neem Mijn geboden in acht uit liefde voor Mijn schoonheid.”
  9. Boot knutselen 

10. Woordzoeker

11. Afsluiten in de kring