Les 3 van ‘De Mijnwerkers’
Rechtvaardigheid
Locatie: Het Alm, Malden
Datum: juni 2018
Tijd: 15.00-16.30 uur
Begeleider: Maarten
1. Wat hebben we vorige keer gedaan? Korte herhaling, liedjes zingen.
2. Kaarsen in het midden aansteken. Elk kind steekt een eigen kaarsje aan.
3. Gebed
Weet je nog, gebeden zijn net als het aansteken van het licht in je hart.
En gebeden zijn ook eten voor je ziel. Hoe voel je je als je lekker gegeten hebt?
O God, leid mij, bescherm mij, maak mij een stralende lamp en een schitterende ster. Gij zijt de Machtige en de Krachtige. ‘Abdu’l-Bahá
O Heer! Ik ben een kind, laat mij groeien in de schaduw van Uw goedertierenheid. Ik ben een teer plantje, voed mij met de regen uit de wolken van Uw milddadigheid. Ik ben een jong boompje in de tuin van liefde, laat mij een vruchtdragende boom worden. Gij zijt de Machtige en de Krachtige, en Gij zijt de Liefderijke, de Alwetende, de Alziende. ‘Abdu’l-Bahá
4. Gesprek
“Bewandelt de weg der rechtvaardigheid, want dit is waarlijk de rechte weg”. Bahá’u’lláh
– Wat is rechtvaardigheid? Voorbeelden: eerlijkheid, eerlijk delen, gelijke behandeling.
– Wat is be-wandelen? Ergens overheen wandelen. Ik wandel op de weg = ik be-wandel de weg.
– Is de “weg der rechtvaardigheid” een echte weg, waar auto’s op rijden?
“een weg bewandelen” kan ook “de manier waarop je iets doet” betekenen.
– “De verbandkist”. De kinderen bedenken een verwonding die ze kunnen oplopen. De dokter geeft ze allemaal eenzelfde pleister. Is dit rechtvaardig?
Rechtvaardigheid is ook: ervoor zorgen dat iedereen krijgt wat hij nodig heeft.
– Is een krokodil rechtvaardig? Kinderen denken in eerste instantie van niet omdat hij andere dieren doodt en opeet. Al pratend komen ze erachter dat krokodillen en andere roofdieren alleen maar doden als ze honger hebben.
5. Knutselen We maken komkommerkrokodillen, en versieren een “snackplank” met blokjes komkommer met kaas, we maken evenveel voor iedereen.
6. Afsluiting met potje voetballen en genieten van de snacks.