Les 8 van ‘De Mijnwerkers’
Locatie: Het Alm, Malden
Datum:  zondag 10 februari 2019
Tijd: 10:30-12:15 uur
Begeleider: Maarten

  1. Kring aan de keukentafel.
    Welkom aan 4 nieuwe kinderen. Hebben ze ergens anders al meegedaan aan een kinderklas?
    Hoe ging dat? Vertellen wat we doen, waarom we “mijnwerkers” zijn, wat we doen.

  1. Rondje maken: Wil iemand iets vertellen? Nog wat leuks gebeurd?

  2. Kaarsen aansteken. Ieder kind steekt een kaarsje aan.

  3. Edelstenen die wij al hebben. Kinderen krijgen 6 tekeningen/pictogrammen te zien. a. Welke eigenschappen zouden dit zijn? b. ze krijgen er woorden bij. Ieder kind maakt de combinatie die hem goed lijkt. We vergelijken ze, leggen aan elkaar uit waarom die combi’s gekozen zijn.

    Welke edelsteen graven we vandaag op? Blijdschap / Vreugde
    “Laat mijn hart overvloeien van vreugde door de geest van bekrachtiging” ‘Abdu’l-Bahá

  4. Spelen met water: hoe vreugde zich verspreid
    – Glas met water. Druppels ecoline erin doen en zie hoe het zich verspreidt.
    Als jij blij bent maak je anderen in je omgeving (vaak) ook blij.
    – Glazen met water en baking soda erin: azijn toevoegen (“de geest in de fles”) en het water bubbelt en bruist, het glas “loopt over van vreugde”.

  5. Liedje (Melodie “if you are happy and you know it clap your hands”)

    Klap in je handen als je blij bent – doe maar mee
    Klap in je handen als je blij bent – doe maar mee
    Klap in je handen als je blij bent
    in je handen als je blij bent
    in je handen als je blij bent – doe maar mee

    Stamp met je voeten als je blij bent – doe maar mee
    Klak met je tong als je blij bent – doe maar mee
    Knip met je vingers als je blij bent – doe maar mee

  6. Gebedje en Meditatieve muziek

    Gebedje: je kunt vragen om blijdschap, om de geest van bekrachtiging.

  7. Spelen: “Het Slakkenhuis”
    Aan het spoor dat de slak achterlaat kun je zien dat hij is langsgekomen. Als het éven kan, laat dan overal waar jij komt een spoor van blijdschap/vreugde achter.

    Hoe weet je dat je een spoor hebt achtergelaten? Als jij anderen blij maakt laat je iets achter.

    – Alle kinderen staan in een rij en houden elkaars hand vast.
    – De kinderen aan het ene eind van de rij blijven staan, terwijl de anderen om hen heen beginnen te lopen.
    – Beetje bij beetje draaien ze zichzelf in een spiraal en vormen zo een slakkenhuis.
    – Als het slakkenhuis klaar is, gaan het kind dat in het midden staat op zijn hurken zitten kruitp tussen de benen van het laatste kind door. De andere kinderen volgen, maar ze moeten wel steeds elkaars hand vast blijven houden, totdat ze allemaal uit het slakkenhuis zijn en weer een rechte lijn vormen.

  8. Tekenen

    Hoe kan je zien dat iemand blij is? We tekenen poppetjes.
    Heel blije poppetjes krijgen vleugels.
    “Vreugde geeft ons vleugels.” ‘Abdu’l-Bahá